SANDRA ISSA
In the Skin of the World
Wall installation, 2013
this project was exhibited in the exhibition SHATTERED FACES at Galerie Janine Rubeiz
Between works on paper and work on canvas, this series
consists of mixed media made on a support of newspapers and assembled fabrics.
These recycled materials are agglomerated in a semi-rigid support with a
texture similar to leather.
The fabrics come from old clothes, cloth, or furniture. They
are our everyday objects, but also our second skin, an envelope that carries
our culture and identity.
The newspapers are the noise of the world, the voices of
politicians and influential people who are making the news. Newspapers are the
most palpable traces of the media, an everyday object carrier of anecdotes that
we read and hear. They carry the history that we must learn and know, the
history they want us to remember.
Glued together, newspapers and fabrics constitute a
membrane; “the membrane of the world”. On this membrane that is fragmented as
this world that is consuming itself, I trace images. Gleaned in the press,
these images come from the explosion of information projected by mass media
every day and which become embedded in my memory as shrapnel. They are
appropriated, “decontextualised” and reinterpreted to raise fundamental and
human issues, beyond anecdotal evidence from which they were extracted
initially.
This series of works accumulated over time is a reflection
of the times in which we live. They are then installed in the space so that
they render the sense of explosion that they raised initially in my mind. These works
scattered in all directions recreate a particular atmosphere that intends to reflect
bits of our contemporary history. They
are a testimony of an era, the traces of a society seen through a personal
perspective and personified through portraits of men and women of whom we will
never know the name.
Sandra
Issa is born in 1984, in Lebanon. She studied Visual Arts in Lebanon and
France. Her work includes drawing, painting and installation in which she
comments on social and political issues. Since 2005, she regularly performs
live painting in different venues and events. She works also as an Assistant
with several artists and art spaces in France and Lebanon. Since 2012, she
organizes and participates in several group exhibitions in Lebanon.
Dans la peau du monde
Entre dessin sur papier et peinture sur toile, cette série est constituée
de techniques mixtes sur un support fait de papiers journaux et tissus
encollés. Ces matériaux recyclés et agglomérés constituent un support
semi-rigide à la texture semblable au cuir.
Les tissus proviennent de vieux vêtements, draps ou meubles. Objets du
quotidien, ils sont notre deuxième peau, une enveloppe porteuse de culture et
d’identité.
Les journaux sont les bruits du monde ; les voix des politiciens et
des personnes influentes qui font l’actualité. Ils sont la trace la plus
palpable des médias, un objet du quotidien porteur d’anecdotes qu’il nous faut
lire et entendre. Ils portent l’histoire qu’il nous faut apprendre et
connaitre, l’histoire qu’ils veulent qu’on retienne.
Englués ensemble, journaux et tissus constituent une membrane ; la
membrane du monde. Sur cette membrane morcelée a l’image d’un monde qui se
consume et se consomme lui-même, l’artiste retrace des images. Glanées dans la
presse, ces images proviennent de l’explosion d’informations projetées par les
medias tous les jours et qui s’incrustent dans la mémoire de l’artiste comme
des éclats d’obus. Les images sont appropriées, « décontextualisées »
et réinterprétées pour soulever des questions plus fondamentales et plus
humaines, au-delà de l’anecdote dont elles sont extraites.
Cette série d’œuvres accumulées dans le temps est le reflet de l’époque
dans laquelle nous vivons. Elle est ensuite installée dans l’espace de sorte
qu’elle restitue le sentiment d’explosion qu’elles ont suscité initialement
chez l’artiste. Les œuvres disséminées dans toutes les directions recréent une
ambiance particulière où transparaissent des tranches de l’histoire
contemporaine. Elles sont le témoignage d’une époque, la trace d’une société
vue sous un nouvel angle personnel et personnifié à travers des visages et des
portraits d’hommes et de femmes dont nous ne connaitrons jamais le nom.
Sandra Issa
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