IN THE SKIN OF THE WORLD



SANDRA ISSA
In the Skin of the World
Wall installation, 2013


this project was exhibited in the exhibition SHATTERED FACES at Galerie Janine Rubeiz 






Between works on paper and work on canvas, this series consists of mixed media made on a support of newspapers and assembled fabrics. These recycled materials are agglomerated in a semi-rigid support with a texture similar to leather.
The fabrics come from old clothes, cloth, or furniture. They are our everyday objects, but also our second skin, an envelope that carries our culture and identity.

The newspapers are the noise of the world, the voices of politicians and influential people who are making the news. Newspapers are the most palpable traces of the media, an everyday object carrier of anecdotes that we read and hear. They carry the history that we must learn and know, the history they want us to remember.

Glued together, newspapers and fabrics constitute a membrane; “the membrane of the world”. On this membrane that is fragmented as this world that is consuming itself, I trace images. Gleaned in the press, these images come from the explosion of information projected by mass media every day and which become embedded in my memory as shrapnel. They are appropriated, “decontextualised” and reinterpreted to raise fundamental and human issues, beyond anecdotal evidence from which they were extracted initially.

This series of works accumulated over time is a reflection of the times in which we live. They are then installed in the space so that they render the sense of explosion that they raised initially in my mind. These works scattered in all directions recreate a particular atmosphere that intends to reflect bits of our contemporary history. They are a testimony of an era, the traces of a society seen through a personal perspective and personified through portraits of men and women of whom we will never know the name.   


Sandra Issa is born in 1984, in Lebanon. She studied Visual Arts in Lebanon and France. Her work includes drawing, painting and installation in which she comments on social and political issues. Since 2005, she regularly performs live painting in different venues and events. She works also as an Assistant with several artists and art spaces in France and Lebanon. Since 2012, she organizes and participates in several group exhibitions in Lebanon.



Dans la peau du monde
Entre dessin sur papier et peinture sur toile, cette série est constituée de techniques mixtes sur un support fait de papiers journaux et tissus encollés. Ces matériaux recyclés et agglomérés constituent un support semi-rigide à la texture semblable au cuir.
Les tissus proviennent de vieux vêtements, draps ou meubles. Objets du quotidien, ils sont notre deuxième peau, une enveloppe porteuse de culture et d’identité.
Les journaux sont les bruits du monde ; les voix des politiciens et des personnes influentes qui font l’actualité. Ils sont la trace la plus palpable des médias, un objet du quotidien porteur d’anecdotes qu’il nous faut lire et entendre. Ils portent l’histoire qu’il nous faut apprendre et connaitre, l’histoire qu’ils veulent qu’on retienne.
Englués ensemble, journaux et tissus constituent une membrane ; la membrane du monde. Sur cette membrane morcelée a l’image d’un monde qui se consume et se consomme lui-même, l’artiste retrace des images. Glanées dans la presse, ces images proviennent de l’explosion d’informations projetées par les medias tous les jours et qui s’incrustent dans la mémoire de l’artiste comme des éclats d’obus. Les images sont appropriées, « décontextualisées » et réinterprétées pour soulever des questions plus fondamentales et plus humaines, au-delà de l’anecdote dont elles sont extraites.
Cette série d’œuvres accumulées dans le temps est le reflet de l’époque dans laquelle nous vivons. Elle est ensuite installée dans l’espace de sorte qu’elle restitue le sentiment d’explosion qu’elles ont suscité initialement chez l’artiste. Les œuvres disséminées dans toutes les directions recréent une ambiance particulière où transparaissent des tranches de l’histoire contemporaine. Elles sont le témoignage d’une époque, la trace d’une société vue sous un nouvel angle personnel et personnifié à travers des visages et des portraits d’hommes et de femmes dont nous ne connaitrons jamais le nom.
Sandra Issa